Categorie
Arredo urbano Sculture

Il sentiero delle chiese Bizantine

Made by the Violi Art Studio

1. Chiesa di S. Maria dei Tridetti a Staiti – Dimensioni 300×300 cm
Sullo sfondo della chiesa, l’accampamento imperiale di Federico II: grandi padiglioni,
cavalieri in armi, dame, gonfaloni, sacerdoti, popolo.

2. Chiesa di S. Maria di Grecia a Gallicianò – Dimensioni 120×140 cm
Sullo sfondo della chiesa, il Patriarca ecumenico Bartolomeo II benedice la folla presente.
 

3. Chiesa protopapale di San Paolo dei Greci a Reggio – Dimensioni 120×140 cm
Sullo sfondo della chiesa, un assembramento di persone per la celebrazione della Pasqua.
 

4. Chiesa di Sant’Antonio il Grande a Reggio – Dimensioni 120×140 cm
Sullo sfondo della chiesa, la fiera di S. Antonio, istituita da Federico II: bancarelle, giocolieri,
artisti di strada, monaci, gente esotica, avventori tra sacro e profano, nel pieno di
un contesto medievale del XIII secolo.
 

5. Monastero imperiale dei Santi Elia e Filarete a Seminara – Dimensioni 120×140 cm
Sullo sfondo del monastero, scene di registrazione di prodotti agricoli dinanzi a un
banchetto con dei monaci, accanto a soldati bizantini di guardia.
 

6. Grotta di S. Elia lo Speleota a Melicuccà – Dimensioni 120×140 cm
Sullo sfondo della grotta, la figura ieratica di Sant’Elia, in meditazione.
 

7. Chiesa di San Giovanello di Gerace –Dimensioni 120×140 cm
Sullo sfondo della chiesa, la celebrazione di un matrimonio di epoca bizantina.
 

8. Cattedrale di Gerace  Dimensioni 120×140 cm
Sullo sfondo della cattedrale, scena di trasporto di colonne e pietre, saccheggiate da siti
archeologici.
 

9. Monastero di Sant’Elia a Galatro Dimensioni 120×140 cm
Sullo sfondo del monastero, i monaci bizantini scoprono le terme sulfuree e le utilizzano.
 

10. Chiesa Cattolica di Stilo – Dimensioni 120×140 cm
Sullo sfondo della Cattolica, una grande celebrazione religiosa (agiasmòs), alla presenza
del Gran Conte Ruggero I.
 

11. Abbazia di S. Giovanni Vecchio a Stilo – Dimensioni 120×140 cm
Sullo sfondo dell’abbazia, una processione di monaci benedettini, scortati da cavalieri
angioini, alla presenza del loro barone.
 

12. Monastero di S. Giovanni Theristìs a Bivongi – Dimensioni 120×140 cm
Sullo sfondo del monastero, la figura di un monaco ortodosso (Padre Kosmàs) che predica
a una folla di gente contemporanea.
 

13. Chiesa di S. Maria della Roccelletta a Borgia Dimensioni 120×140 cm
Sullo sfondo dei ruderi della Basilica, operai e maestranze al lavoro per l’edificazione
della chiesa, alla presenza di Ruggero II.
 

14. Chiesa di S. Filomena a S. Severina –Dimensioni 120×140 cm
Sullo sfondo della chiesa, lo stratego di Calabria giunge, seguito dal suo stato maggiore.
 

15. Chiesa della Panaghìa a Rossano – Dimensioni 120×140 cm
Sullo sfondo della chiesa, una processione aperta da un sacerdote che sorregge un’icona
della Panaghìa.
 

16. Chiesa di S. Marco a Rossano – Dimensioni 120×140 cm
Sullo sfondo della chiesa, scena di lotta tra popolo e soldati in età bizantina.
 

17. Abbazia di S. Maria del Patìr a Rossano – Dimensioni 120×140 cm
Sullo sfondo dell’abbazia, San Bartolomeo di Simeri esorta una folla di gente comune e
di nobili normanni.
 

18. Chiesa di S. Adriano a S. Demetrio Corone – Dimensioni 120×140 cm
Sullo sfondo della chiesa, il capitolo dei monaci accoglie il feudatario normanno.

Under development since the summer of 2018, in a short time it has managed to attract the attention of the many tourists of the Ionian band of the Reggio Calabria area. Starting from the concept of recovery and enhancement of the ancient village, this urban redevelopment through art and history is based on an itinerary marked by 18 terracotta bas-reliefs made by the Violi Art Studio.

Staiti – The Byzantine Churches path

The bas-reliefs of the Byzantine churches path

Created out of three years of work by the sculptors Francesco and Fortunato Violi, the bas-reliefs lead visitors to discover the most significant sites of the millenary Byzantine culture of the province of Reggio. The iconographic apparatus, complete with multilingual information panels, culminates in the majestic bas-relief, 3 metres by 3, which leads one to visit the Abbey of Santa Maria de ‘Tridetti, a masterpiece of the 9th century Byzantine religious architecture.

Below are the stops included in the itinerary, accompanied by a brief description. It is advisable to follow the path in the order shown here to appreciate the project: :

1. Chiesa di S. Maria dei Tridetti a Staiti – Dimensions 300×300 cm
Against the background of the church, the imperial encampment of Federico II: large pavilions, armed knights, women, banners, priests, and people.

2. Chiesa di S. Maria di Grecia a Gallicianò – Dimensions 120×140 cm
Against the background of the church, the Ecumenical Patriarch Bartholomew II blesses the crowd.
 

3. Chiesa protopapale di San Paolo dei Greci a Reggio – Dimensions 120×140 cm
Against the background of the church, a gathering of people celebrating Easter.
 

4. Chiesa di Sant’Antonio il Grande a Reggio – Dimensions 120×140 cm
Against the background of the church, the fair of Saint Antonio, established by Federico II: stalls, jugglers, streets artists, monks, exotic people, customers anywhere in between the sacred and the profane, in the midst of a medieval context of the 13th century.
 

5. Monastero imperiale dei Santi Elia e Filarete a Seminara – Dimensions 120×140 cm
Against the background of the monastery, scenes that depict agricultural products before a banquet of monks, next to Byzantine guard soldiers.
 

6. Grotta di S. Elia lo Speleota a Melicuccà – Dimensions 120×140 cm
Against the background of the cave, the hieratic figure of Sant’Elia in meditation.
 

7. Chiesa di San Giovanello di Gerace – Dimensions 120×140 cm
Against the background of the church, the celebration of a Byzantine-era wedding.
 

8. Cattedrale di Gerace  Dimensions 120×140 cm
Against the background of the cathedral, a scene depicting the transport of columns and stones, looted from archaeological sites.
 

9. Monastero di Sant’Elia a Galatro  Dimensions 120×140 cm
Against the background of the monastery, the Byzantine monks discover the sulphur springs and use them.
 

10. Chiesa Cattolica di Stilo – Dimensions 120×140 cm
Against the background of the Cattolica, a great religious celebration (agiasmòs), in the presence of the Great Count Roger I.
 

11. Abbazia di S. Giovanni Vecchio a Stilo – Dimensioni 120×140 cm
Against the background of the abbey, a procession of Benedictine monks, escorted by Angevin knights, in the presence of their baron.
 

12. Monastero di S. Giovanni Theristìs a Bivongi – Dimensions 120×140 cm
Against the background of the monastery, the figure of an orthodox monk (Father Kosmàs) who preaches to a crowd of contemporary people.
 

13. Chiesa di S. Maria della Roccelletta a Borgia  Dimensions 120×140 cm
Against the background of the ruins of the Basilica, workers and artisans at work to build the church, in the presence of Roger II.
 

14. Chiesa di S. Filomena a S. Severina – Dimensions 120×140 cm
Against the background of the church, the strategist of Calabria arrives, followed by his staff.
 

15. Chiesa della Panaghìa a Rossano – Dimensions 120×140 cm
Against the background of the church, an open procession led by a priest holding an icon of the Panaghìa.
 

16. Chiesa di S. Marco a Rossano – Dimensions 120×140 cm
Against the background of the church, a scene depicting a struggle between people and soldiers during the Byzantine period.
 

17. Abbazia di S. Maria del Patìr a Rossano – Dimensions 120×140 cm
Against the background of the Abbey, San Bartolomeo di Simeri urges a crowd of common people and Norman nobles.
 

18. Chiesa di S. Adriano a S. Demetrio Corone – Dimensions 120×140 cm
Against the background of the church, a chapter of monks welcomes the Norman feudatory.